GALERIA PRAC
PROPOZYCJE NA NUDĘ
Dzisiaj wpadły mi w ręce słoje po moich ulubionych oliwkach... Jeśli podobają Wam się moje dzbanki na kwiaty możecie także takie wykonać. Potrzebujecie: klej do decoupage lub magik rozcieńczony wodą, miękki, płaski pędzelek, wałeczek z gąbki lub gąbka, farbę akrylową białą np. do ścian, serwetki obiadowe, nożyczki, opcjonalnie lakier w sprayu, suszarkę.
Sposób wykonania: Pomaluj wałkiem lub gąbeczką (tak, jak Was uczyłam - pudrujemy nos:) słoik. Musi on być czysty, bez etykiety i suchy. Malowałam trzy warstwy, suszyłam każdą suszarką (brakuje mi tej naszej klasowej brudaski po przejściach)... Wycinamy z serwetki kształty, które nas interesują, rozdzielamy warstwy pozostawiając tylko tę jedną właściwą. Smarujemy tył klejem, ostrożnie przyklejamy do słoja, pędzelkiem smarujemy przyklejony wzór z zewnątrz Po wyschnięciu można polakierować sprayem. Poniżej zamieszczam efekty pracy. Czas wykonania około 2 godzin. Przez cały czas towarzyszyła mi dzielnie KRETKA - mistrzyni drugiego planu :)
WIELKANOCNA PISANKA Z MASY SOLNEJ
Masę solną wykonałam z dwóch czubatych (CZUBATYCH!) łyżek mąki, dwóch czubatych łyżek soli oraz około 4 łyżek letniej wody. Wodę wlewaj stopniowo. Wyrabiamy masę tak, aby po zrobieniu kulki nie zmieniała ona swojego kształtu (nie może się rozpływać). Masę wyrabiamy w dłoniach około 5 minut. Wałkujemy masę na około 1 cm, wycinamy nożykiem kształt jaja. Z pozostałej masy wykonujemy płaskie płatki, z których formujemy różę, kwiaty, liście. Miejsce, do którego przykładamy dekoracje smarujemy mokrym palcem. Jajo przekładamy na folię aluminiową. Jajo wypiekamy w temperaturze 150 stopni przez 60 minut. Po upieczeniu studzimy. Zimne jajo pomalowałam farbą akwarelową w tubce (ta w pastylkach się nie nadaje). Najlepsza jest farba akrylowa. Plakatówka może źle zareagować z solą (będzie się ważyć i spłynie). Pomalowałam kwiaty i liście. Po wyschnięciu farby przykleiłam wydzierankę z gazety ( same napisy). Miejscami potrzebowałam pęsety, aby móc przykleić gazetę w zakamarkach. Używałam kleju do decoupage ( na zdjęciu u góry) , ale może to być magik w tubie. Na koniec można polakierować jajo lakierem w sprayu. W ten sposób utrwalimy pracę i będziemy się nią cieszyć dłużej.
WASZE PRACE
PRACA ZDALNA
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE
KLASA IV
Techniki malarskie. Akwarela i niekonwencjonalna technika malarska - malowanie kawą rozpuszczalną. 31.03.2020 r.
WASZE PRACE
KOLAŻ 07.04.2020 r.
KOLAŻ to technika plastyczna, która polega na komponowaniu obrazu z różnych materiałów, np. kawałków tkanin, drewna, ilustracji gazetowych, reprodukcji, fotografii, a także drobnych przedmiotów codziennego użytku. Po przyklejeniu ich na wybrane podłoże (np. płótno, papier) można dokonać ostatecznej korekty za pomocą farb, piórka, pisaka, ołówka, a nawet zwykłego długopisu. Technikę zapoczątkowali kubiści Pablo Picasso i George Braque na początku XX wieku. Odmianą kolażu jest FOTOKOLAŻ - układ elementów, w którym przeważają fotografie.
Technika pasteli. 21.04.2020 r.
Zadanie dla chętnych: namaluj kredkami pastelowymi dowolny obrazek. Mogą to być kwiaty, zwierzątko, krajobraz itp.
Poniżej: sposoby nakładania pasteli, jak namalować kota, prosty obrazek - chmury.
Mozaika 28.04.2020 r.
Mozaika to technika dekoracyjna zaliczana do dziedziny malarstwa monumentalnego; polega na układaniu wzoru lub obrazu z drobnych, różnego kształtu, barwnych kostek kamiennych, szklanych, ceramicznych na odpowiednim podłożu. Obraz wykonany tą techniką odznacza się dużą trwałością. Mozaikę stosowano głównie jako dekorację architektoniczną (ścian, posadzek, sklepień), a także do zdobienia wyrobów rzemiosła artystycznego. Mozaika znana jest od czasów starożytnych , szczególnie rozwinęła się w Rzymie w I w. n.e., popularna w sztuce wczesnochrześcijańskiej i bizantyjskiej.
Mozaika z kolorowych kwadracików - praca plastyczna 05.05.2020 r.
1. Aby wykonać pracę należy przygotować kolorowe kwadraciki (prosiłam, aby wyciąć paski o grubości ok. 1 cm i pociąć je na kwadraciki), klej, nożyczki, kartkę. Ja wykonałam pracę na białej kartce z bloku technicznego.
2. Rysujemy dowolny szkic.
3. Przyklejamy kwadraciki w wyznaczonych planach. Kwadraciki można odpowiednio docinać np. zmniejszać. Można przyklejać je blisko siebie, tak aby nie było widać kartki, ale można też przyklejać je z delikatnym odstępem. Nie miałam kolorowych kartek. Wycinałam paski z falistej, kolorowej tektury. Na koniec przykleiłam kilka małych kwadracików wyciętych z folii aluminiowej. Proszę nie konturować elementów kompozycji, nie wygląda to estetycznie.
WASZE PRACE
Temat: Projekcja filmu Walta Disneya i Salvadora Dalego pt. "Destino". 12.05.2020 r.
"TAJEMNICZY SEN" - PRACA PLASTYCZNA 19.05.2020 r.
Wykonaj pracę inspirowaną własną wyobraźnią i użyj środków wyrazu artystycznego (kształtów, barw światłocienia, faktury itp.) w nierzeczywistym (abstrakcyjnym) zestawieniu. W pracy mogą pojawić się przedmioty nierealistyczne, albo codzienne przedmioty o zmienionej formie, którym można dodać jakieś elementy np. nosy, uszy, ogon tak, aby zmienić znaczenie tych przedmiotów.
Technika i format pracy dowolny. Ocenianiu będzie podlegał ciekawy pomysł i oryginalność wykonania pracy.
ROZWIĄZYWANIE REBUSÓW 26.05.2020 r.
TEMAT: ARTYSTA - ODTWÓRCA RZECZYWISTOŚCI CZY CZŁOWIEK Z WYOBRAŹNIĄ?? 02.06.2020r.
Artyści od zarania dziejów tworzyli dzieła zgodnie ze swoimi odczuciami. Robili to w sposób realistyczny lub abstrakcyjny. Wyobraźnia artystyczna jest specjalnym rodzajem wyobraźni, stanowiącej podstawę twórczości.
Dzieło realistyczne to takie dzieło, które wiernie odzwierciedla rzeczywistość, oddaje wygląd przedmiotów. Abstrakcyjne ujęcie dzieła oznacza, że artysta przedstawia przedmioty w sposób nierzeczywisty. Abstrakcja nazywana jest sztuką bezkształtną, bezprzedmiotową, nieprzedstawiającą. Obrazy malowane w sposób abstrakcyjny charakteryzują się układem dowolnych linii, plam, kształtów. Przedmioty ujęte w abstrakcyjny sposób często są przekształcone, mają odrealnione barwy (nierzeczywiste). Sztuka abstrakcyjna rozwinęła się na początku XX wieku. Rozwinęły się wtedy różne rodzaje sztuki abstrakcyjnej np. kubizm, futuryzm, dadaizm czy surrealizm. Surrealiści przedstawiali swoje dzieła łącząc realistyczne elementy w sposób zaprzeczający logice. Ich obrazy to przedstawienia na pograniczu snu i podświadomości, wynikające z nieskrępowanej wyobraźni artysty.
DLA OSÓB DLA CHĘTNYCH: przeczytaj wiersz Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego i zastanów się, jak mógłbyś zobrazować akcję dziejącą się w utworze. Jeśli potrafisz, stwórz do niego jedną lub kilka ilustracji.
„Dlaczego ogórek nie śpiewa?”
Pytanie to, w tytule
postawione tak śmiało,
choćby z największym bólem
rozwiązać by należało.
Jeśli ogórek nie śpiewa,
i to o żadnej porze,
to widać z woli nieba
prawdopodobnie nie może.
Lecz jeśli pragnie? Gorąco!
Jak dotąd nikt. Jak skowronek.
Jeżeli w słoju nocą
łzy przelewa zielone?
Mijają lata i zimy,
raz słoneczko, raz chmurka;
a my obojętnie przechodzimy
koło niejednego ogórka.
KLASA V
Powtórzenie wiadomości o kompozycji. Krzyżówka z hasłem. (01.04.2020 r.)
MARTWA NATURA 20.03.2020 r.
Proporcje form w sztuce renesansu - 08.04.2020 r.
Renesans (odrodzenie) poł. XV – koniec XVI w.
1. ARCHITEKTURA
Budowle oparte na rytmie i symetrii, dzieła odznaczały się harmonią, porządkiem form i prostotą. Wzorowano się na sztuce antycznej. Stosowano kopuły, kolumny, łuki półkoliste i łuki arkadowe. Pojawiają się balkony w budowlach świeckich, rozwinęła się architektura schodów, rozpowszechniły się kręcone klatki schodowe, nowością stają się sufity, okna prostokątne lub zamknięte łukiem półkolistym. Dominowała architektura sakralna: kościoły na planie koła lub krzyża równoramiennego. Wznoszono także budowle świeckie: pałace, wille i ratusze.
Przykłady (według kolejności zdjęć):
Kaplica Zygmuntowska na Wawelu
Arsenał w Gdańsku
Ratusz w Poznaniu
Bazylika św. Piotra w Rzymie
Filippo Brunelleschi „ Szpital Niewiniątek we Florencji
Donato Bramante „Tempietto”
Andrea Palladio „Kościół II Redentore w Wenecji.
Andrea Palladio Villa Rotonda
MALARSTWO
Pojawia się tematyka mitologiczna, pejzaż, sceny historyczne. Twórcy stosują perspektywę (iluzję głębi). Malowano głównie obrazy o tematyce religijnej. Popularną techniką w renesansie był fresk mokry (malowidła na ścianach i sklepieniach), tempera na drewnie. Przewrotu w dziejach malarstwa dokonał wynalazek techniki olejnej oraz malowanie na desce. Pojawiają się portrety, w których tłem jest pejzaż. Malarstwo charakteryzowało się pięknem i doskonałą proporcją elementów kompozycji, idealizowaniem form.
Przykłady (według kolejności reprodukcji):
Sandro Botticelli „Narodziny Wenus”,
Michał Anioł „Bóg tworzy Adama”,
Leonardo da Vinci "Dama z gronostajem", "Mona Lisa", "Ostatnia wieczerza",
Giorgione „Burza”
Rafael Santi "Szkoła Ateńska"
RZEŹBA
Inspiracja antykiem, dążenie do doskonałości, idealizacja form. Przewaga tematyki religijnej i mitologicznej, ciało ludzkie prezentowano na wzór rzeźby antycznej – idealne, proporcjonalne. Materiał: marmur, brąz, kamień. Tworzono nagrobki, sarkofagi, pomniki. Ulubione tematy w rzeźbie sakralnej to Pieta oraz Madonna z Dzieciątkiem.
Pojawiły się także rzeźby realistyczne, odzwierciedlające cechy psychologiczne, ukazujące emocje. Po raz pierwszy od starożytności wznowiono popiersie.
Przykłady (według kolejności zdjęć):
Michał Anioł Pieta Watykańska
Michał Anioł Dawid
Donatello Pomnik konny Gattamelaty
Donatello Maria Magdalena
Verrocchio Portret kobiety
Benvenuto Cellini popiersie Kosmy Medyceusza
Pieta - rzeźba przedstawiająca Matkę Boską trzymającą na kolanach ciało zmarłego Jezusa.
Temat: Leonardo da Vinci-artysta epoki odrodzenia. 15.04.2020 r.
Kim był Leonardo da Vinci - artysta wszechstronnie utalentowany? Obejrzyj film.
Zadanie: zbuduj most Leonarda z materiałów, które znajdziesz w domu. Mogą to być patyczki
do szaszłyków, szpatułki laryngologiczne, patyczki do lodów, a może inne materiały. Muszą być one lekkie i elastyczne. Skonstruowałam taki most z pomocą mojej
rodziny. Wykonaliśmy go ze szpatułek laryngologicznych. Udało nam się zbudować most o długości 150 cm z około 60 patyczków. Most możesz dowolnie wzmacniać. Im dłuższy most, tym środek bardziej
opadał w dół (most o długości 120 cm był pięknie wygięty w łuk). Przyczyną mógł być materiał (może patyczek jest zbyt ciężki, a jego elastyczność jest zbyt mała, aby przezwyciężyć ciężar samego
materiału. Może z patyczków do szaszłyków uda się zbudować dłuższy most, a jego środek nie będzie opadał w dół? Pamiętaj: sam nie zbudujesz długiego
mostu. Potrzebujesz pomocy jeszcze jednej, dwóch osób. Most powstał bez użycia kleju – tylko patyczki. Zdjęcia waszych projektów przesyłamy na mój adres e-mail.
Krzyżówka renesansowa 22.04.2020 r.
PRACA DOWOLNA W TECHNICE WYBRANEJ PRZEZ WAS 29.04.2020 r.
Dzisiaj możecie pokazać w jakiej technice czujecie się najlepiej. Możecie wybrać dowolną technikę i wykonać pracę, w której najlepiej się czujecie. Może to być rysunek, kolaż, a może jeszcze coś innego np.asamblaż z materiałów różnych.
Temat: Projekcja filmu Walta Disneya i Salvadora Daliego pt. "Destino". 06.05.2020 r.
Barok 13.05.2020 r.
Prezentacja o sztuce baroku znajduje się pod poniższym linkiem. Skopiuj link i otwórz w przeglądarce.
https://drive.google.com/open?id=1_Ax8rFDbLG_wvgpori2Ll-_o6O27LH5-
Notatka: Barok- styl w sztuce od II poł. XVI do I poł. XVIII w., charakteryzujący się asymetrycznymi, dynamicznymi układami form, które wywołują wrażenie ruchu,
braku równowagi. W rzeźbie barokowej przedstawiano postaci
w gwałtownym ruchu z silnie pofałdowanymi szatami.
W malarstwie dominowała tematyka religijna, mitologiczna
i portrety. Usamodzielniła się martwa natura. Architektura cechowała się bogato zdobionymi wnętrzami, przepychem, przesadną dekoracyjnością. Powstawały zespoły pałacowo -ogrodowe.
"Tajemniczy ogród" - praca inspirowana filmem Walta Disneya pt. "Destino" 20.05.2020 r.
1. Wykonaj pracę inspirowaną własną wyobraźnią i użyj środków
wyrazu artystycznego (kształtów, barw światłocienia, faktury itp.)
w nierzeczywistym (abstrakcyjnym) zestawieniu. W pracy mogą pojawić się przedmioty nierealistyczne (fantastyczne), albo codzienne przedmioty o zmienionej formie, którym można dodać jakieś
elementy np. nosy, uszy, ogon tak, aby zmienić znaczenie tych przedmiotów.
2.Zastosuj kompozycję dynamiczną oraz akcent plastyczny.
Technika i format pracy dowolny. Ocenianiu będzie podlegał ciekawy pomysł i oryginalność wykonania pracy oraz zastosowanie odpowiednich środków
(punkt 2)
Prace nadsyłamy do 3 czerwca.
TEMAT:ROZWIĄZUJEMY ZADANIA I QUIZY PLASTYCZNE
27.05.2020 r.
TEMAT: ZWIEDZANIE GALERII GUSTAVA KLIMTA I VINCENTA VAN GOGHA. PRACA PO DRUGIEJ STRONIE LUSTRA.
03.06.2020Rr.
TEMAT: SZTUKA KLASYCYSTYCZNA 10.06.2020 r.
Link do prezentacji:
Notatka:
Klasycyzm to styl, który narodził się w Anglii i we Francji. Kraje te jako pierwsze podjęły prace
wykopaliskowe i studia nad architekturą starożytną. Inspirowano się elementami konstrukcyjnymi
i dekoracyjnymi starożytnego Rzymu i Grecji. Naśladowano poszczególne porządki, zwłaszcza joński i dorycki. Elementem charakterystycznym są też symetria oraz plan budowli oparty na
regularnych figurach geometrycznych . W malarstwie przedstawiano poważne i wzniosłe sceny, ukazujące bohaterów mitologicznych lub współczesnych. Unikano silnych kontrastów,
zacierano ślady pędzla wygładzając plamę. W rzeźbie widoczna jest ponadhistoryczna, uniwersalna koncepcja piękna, stworzona przez Greków.
KLASA VI
Przestrzeń na płaszczyźnie - perspektywa barwna, powietrzna, hieratyczna i topograficzna
Poniżej Wasze piękne prace, które przesłaliście do mnie.
Rysunek. 27.03.2020 r.
Rysujemy pogniecioną kartkę papieru. Poniżej przykłady, które wykonałam dla Was dwoma narzędziami plastycznymi: ołówkiem miękkim i granatową kredką KOH-I-NOOR. Praca wykonana kredką jest mniej czasochłonna niż ta, wykonana ołówkiem. Pamiętaj, aby najpierw narysować obrys naszej papierowej formy przestrzennej, tak jak na zdjęciu poniżej.
Wasze, wspaniałe prace!
Temat: Gatunki w malarstwie. 03.04.2020 r.
1.Malarstwo to dziedzina sztuk plastycznych, w której efektem pracy malarza jest obraz. Obraz zbudowany jest z plam barwnych i kształtów oraz innych środków plastycznych np. faktury, światłocienia, kompozycji, perspektywy. W poszczególnych epokach tematyka
i sposób wykonania dzieł malarskich (techniki malarskie) zmieniały się. Artyści tworzyli w różnych stylach. Ich dzieła możemy interpretować pod względem zastosowanych środków, ale też pod kątem oddziaływania na odbiorcę. Charakterystyczną techniką renesansu jest sfumato. Polegała ona na łagodnym przejściu z partii ciemnych do jasnych. Technikę tę stosował m.in. Leonardo da Vinci, Rafael Santi. Impresjoniści i postimpresjoniści malowali obrazy kropkami (dywizjonizm/pointylizm). Obrazy, które wiernie odzwierciedlają rzeczywistość nazywane są obrazami realistycznymi. Te, które zbudowane są z plam barwnych, dowolnych kształtów nazywane są abstrakcyjnymi (sztuka nieprzedstawiająca).
2.RODZAJE MALARSTWA (GATUNKI)
-rodzajowe (ukazuje sceny z życia codziennego)
-martwa natura
- pejzaż: weduta(miejski), marina (morski), sztafaż (pejzaż z postacią),
-batalistyczne (przedstawienie bitew)
- historyczne (postacie, wydarzenia historyczne)
- portret, autoportret
- malarstwo mitologiczne (zdarzenia i postacie znane z mitów i opowieści)
- religijne (postacie świętych, sceny biblijne)
- malarstwo alegoryczne i symboliczne (przedstawia postacie które są uosobieniem określonych wartości, idei, czy uczuć)
- fantastyczne ( wizje z pogranicza świata realnego i wymyślonego przez artystę)
Portret 17.03.2020 r.
Wykonaj dowolną techniką portret. Może to być autoportret lub portret kogoś innego. Możesz wykonać pracę w formie karykatury. Możesz zastosować kolaż, asamblaż lub inną zaskakującą technikę (może wymyśloną przez Ciebie?). Poniżej załączam propozycje prac.
WASZE PRACE
Abstrakcja malowana impasto. 24.04.2020 r.
Impast to technika malarska, polegająca na nakładaniu farby grubymi warstwami. Po wyschnięciu plamy są wypukłe, chropowate. Najczęściej farby nakłada się szpachelką. Namaluj obraz abstrakcyjny używając tylko szpachelki (ja użyłam łopatki do tortów). Nie wolno używać pędzla. Zastosuj farby akrylowe, plakatowe lub tempery. Zastanów się, jakich kolorów użyjesz. Jeśli masz w pokoju błękitne zasłony lub poduszki możesz zaakcentować ten kolor. Taki obraz będzie wtedy pasował idealnie do Twojego pokoju. Nakładaj farbę grubo (impasto) tak, aby plamy tworzyły wyraźną fakturę. Maluj etapami, podsuszaj kolejne warstwy. Podejdź do tej pracy na kilka etapów. Nie maluj jej od razu. Możesz użyć grubej tektury, deski, płótna. Ja użyłam płóciennych podobrazi. Możesz także podkład wyciąć z kartonu. Jeśli to zrobisz pamiętaj, aby najpierw go zagruntować - zamalować na biało (nie będzie wtedy namakał od farb, kolory będą soczyste). Dopiero, gdy karton wyschnie możesz zacząć malowanie. Poniżej zamieszczam etapy powstawania obrazów abstrakcyjnych, które wczoraj dla Was namalowałam.
WASZE PRACE :)
RZEŹBA 08.05.2020 R.
W celu obejrzenia prezentacji skopiuj poniższy link do nowego okna przeglądarki:
https://drive.google.com/open?id=1ib9xXWUQ6yBZyxjDG9cjeRvn-kt38k1X
ASAMBLAŻ - PRACA TWÓRCZA. 15.05.2020 r.
Wykonaj asamblaż - trójwymiarowy kolaż z przedmiotów różnych. Format dowolny. Ja wykonałam pracę z papieru toaletowego, który pofarbowałam w rozcieńczonych wodą farbach (pomarańczowa, niebieska). Następnie wysuszyłam papier w piekarniku :) Rozwijałam suchy papier i naklejałam na czarną kartkę używając kleju na gorąco. Formowałam róże łącząc dwa kolory papieru. Z zielonej kartki wycięłam liście, a następnie pogniotłam je w dłoniach i nakleiłam. "Pocieniowałam" liście kawałkami farbowanego papieru. Format mojej pracy to A4. Eksperymentujcie i bawcie się dobrze :)
WASZE POMYSŁY
Temat: Zwiedzanie galerii obrazów Gustava Klimta oraz Vincenta van Gogha. 29.05.2020 r.
Zapraszam wszystkich do zwiedzania galerii obrazów 3D Gustava Klimta oraz Vincenta van Gogha.
1. Zadanie dla chętnych: wymień po 3 tytuły obrazów, które rozpoznałeś w obejrzanych galeriach. Podaj tytuł obrazu oraz autora.
2.Zadanie dla chętnych: na podstawie obejrzanych w zeszłym tygodniu filmów wykonaj pracę pt. "Po drugiej stronie lustra".
Temat: Malarstwo impresjonizmu.
Link do prezentacji:
https://liblink.pl/CKsjDJyjtQ
1. Proszę zapoznać się z prezentacją. Temat w podręczniku na stronie 56.
2. Notatka:
Impresjonizm to kierunek w sztuce, który rozwinął się w latach 70. I 80. XIX wieku we Francji. Artyści utrwalali na płótnie ulotne wrażenia zmysłowe
(impresje). Odrzucali oni tematy historyczne i tradycyjny sposób malowania. Byli pierwszymi artystami, którzy wyszli w plener z malarstwem olejnym. Farbę nakładali bezpośrednio z palety na
płótno. Paleta impresjonistów składa się wyłącznie z czystych barw. Ich celem było uchwycenie światła i barw w widokach otoczenia. Tworzyli portrety, pejzaże i sceny rodzajowe z życia miasta.
Malowano małymi plamkami barwnymi, często punktowano. Technika ta nazywana jest pointylizmem (puentylizmem). Przedstawiciele: Auguste Renoir, Claude Manet, Edgar Degas.
Zadanie 1. TYLKO DLA CHĘTNYCH UCZNIÓW
Wykonaj krótką prezentację na temat twórczości jednego z przedstawicieli impresjonizmu lub na temat Vincenta van Gogha : ciekawostki, kilka zdań o malarzu,
przykłady obrazów.
ZADANIE 2. TYLKO DLA CHĘTNYCH
Wykonaj techniką charakterystyczną dla impresjonistów lub neoimpresjonistów dowolną pracę malarską. Zdjęcia prac przesyłamy na mój adres e-mail.
KLASA VII
Wybrane kierunki sztuki II połowy XX wieku -Land -art 16.03.2020 r.
Poniżej Wasze prace "Land art." Kochani, czekam na zdjęcia prac związanych z kreowaniem otoczenia na zewnątrz. Możecie np. "ubrać" drzewo,krzaczek,ułożyć z szyszek drogę itp.
Wybrane kierunki sztuki XX wieku - Popular - art.
Portret w stylu pop - art. 27.03.2020 r.
Poniżej przykładowa praca rysowana kredkami (pamiętaj, aby je naostrzyć). Użyłam kredek KOH-I-NOOR: czarna,cielista, brązowa,ciemny żółty, róż, fiolet,niebieska. Zrobiłam zdjęcie i w filtrze komórkowym zaznaczyłam"farba - akwarela". Rysując Arianę wzorowałam się na Marylin :)
Techniki stosowane przez twórców Pop-Artu ENVIRONMENT- to jeden ze środków wypowiedzi, jakimi posługuje się sztuka współczesna. Jest to sztucznie tworzona sytuacja przestrzenna przeznaczona dla
osób pasywnie w niej uczestniczących. Może to być wnętrze, w którym ściany i sprzęty najeżone są ostrymi odłamkami szkła, albo pomalowana w pionowe pasy kabina z lustrzaną podłogą i sufitem - co
na osobie znajdującej się wewnątrz robi wrażenie, że jest zawieszona w szybie ciągnącym się w nieskończoność. Koncepcja environment wywodzi się z niektórych poczynań dadaistów i
surrealistów. Rozwinięta została w latach 50. przez Allana Kaprowa oraz artystów przeważnie związanych z pop-artem.
SERIGRAFIA – sitodruk – technika druku charakterystyczna dla sztuki XX wieku, w której formą drukową jest szablon nałożony na drobną siatkę tkaną, metalową lub wykonaną z włókien syntetycznych.
Wykonanie odbitki polega na przetłaczaniu farby przez matrycę.
INSTALACJA- wieloelementowa realizacja artystyczna w konkretnej przestrzeni zastanej, lub konstruująca taką przestrzeń. Instalacje wykorzystują wszelkie materiały i media. Ze względu na
operowanie przestrzenią wywodzi się z doświadczenia rzeźby i związana jest z rozwojem sztuki w drugiej połowie XX wieku. Ewolucja tej formy wynika z praktyk takich jak: tworzenie environment -
autorskich przestrzeni, asamblaży - zestawienia przedmiotów gotowych, tworzenie kolekcji przedmiotów, aranżacji rzeźbiarskiej zwracającej uwagę na relacje pomiędzy obiektami.
OPTICAL-ART (SZTUKA OPTYCZNA) 03.04.2020 r.
Sztuka optyczna, kinetyczna, kinetyzm, wizualizm. Dzieła są abstrakcyjnymi kompozycjami malarskimi lub barwnymi reliefami o dwu – trzech płaszczyznach wystawania z tła. Wiele prac jest czarno-białych. Układy zrytmizowane, otwarte, kształty geometryczne. Podstawowym zagadnieniem jest złudzenie ruchu, migotania czy krążenia elementów prac. Bazują na niedoskonałości ludzkiego oka i złudzeniach optycznych.
Poniżej możecie zapoznać się z rysunkami, które dla Was wykonałam dla zilustrowania tematu.
Jak narysować prostą kompozycję op-art
https://www.youtube.com/watch?v=9FvgjrE1PoE
Ciekawe czy zgadniecie co widać na przykładzie złudzenia optycznego poniżej. Jeśli doczytaliście wiecie, że jest to figura dwuznaczna.
Ekspresjonizm abstrakcyjny 15.04.2020 r.
Ekspresjonizm abstrakcyjny nazywany także jako abstrakcja niegeometryczna, ukształtował się w Stanach Zjednoczonych w latach 40. XX wieku. Ruch ten jest uznawany za pierwszy czysto amerykański o światowym znaczeniu. Źródłem był sprzeciw artystów na wzorowaniu się na naturze, na czym opierało się malarstwo od początku istnienia. W Europie ekspresjonizm rozwinął się w latach 50. XX wieku formując dwa nurty: informel oraz taszyzm
Jackson Pollock to jedna z czołowych postaci ekspresjonizmu abstrakcyjnego, kierunku, który ukształtował się w latach 40. i 50. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Emocjonalny, gorący ekspresjonizm abstrakcyjny rozwinął się jako przeciwstawienie racjonalnego, zimnego ekspresjonizmu geometrycznego, połączenie bezprzedmiotowości, plam i prostych form (abstrakcjonizm) z emocjonalnością i podświadomością (ekspresjonizm).
Dripping - technika rozchlapywania farby na zazwyczaj dużych powierzchniach.
Malarstwo gestu (ang. action painting) kładzie nacisk na sam proces tworzenia obrazu. Charakteryzują je głównie techniki: drippingu (swobodnego kapania, ściekania farby, lub chlapania farbą przy pomocy pędzla), rozmazywania farby palcami, chlapania farbą prosto z pojemnika bezpośrednio na płótno.
Malarstwo gestu miało być „czystą abstrakcją”, dać malarzowi pełną swobodę twórczą, uwolnić i przenieść na płótno prawdziwą ludzką naturę. Malarstwo gestu to manifestacja stanu emocjonalnego, psychicznego malarza, ujawniającego się w procesie twórczym. Płótno jest tym dla malarza tym, czym dla aktora scena.
Taszyzm jest kierunkiem w malarstwie współczesnym powstałym w Europie tuż po zakończeniu II wojny światowej. Stanowi on nurt należący do abstrakcjonizmu niegeometrycznego (tzw. malarstwa gestu, informelu), który był odpowiedzią na amerykański abstrakcyjny ekspresjonizm. Przedstawicielem taszyzmu w Polsce jest Tadeusz Kantor.
Poniżej zamieszczam szybką abstrakcję wykonaną zwykłą "plakatówką" i łyżką do tortów :) (na fotografii poniżej). Farba powinna być oczywiście płynna. Abstrakcje zostały namalowane na trzech, różnej wielkości płótnach. Użyłam koloru czarnego, żółtego, niebieskiego i białego. Na koniec, po wyschnięciu obrazy polakierowałam półmatowym lakierem w sprayu.
WASZE DRIPPINGI
PONIŻEJ ZDJĘCIE PRAC UCZENNICY KLASY IV - TAK JEJ SIĘ SPODOBAŁA TECHNIKA, ŻE WYKONAŁA DWIE PIĘKNE PRACE :)
Powtórzenie wiadomości o sztuce II połowy XX wieku.
Wybrane kierunki. 24.04.2020 r.
Rozwiąż krzyżówkę.
Film krótkometrażowy produkcji Walta Disneya i Salvadora Dalego pt. "Destino"
08.05.2020 r.
Temat : MÓJ SURREALISTYCZNY SEN" - PRACA PLASTYCZNA. 15.05.2020 r.
Surrealizm (inaczej nadrealizm) powstał we Francji w 1924 roku. Okres, w którym
się narodził, nazywany był „epoką snów”. Ojcem tego kierunku w sztuce był André Breton.
Surrealizm w malarstwie zakładał: „wyrażanie wizualne percepcji wewnętrznej”. Artyści tworzyli obrazy, które były sprzeczne z logicznym porządkiem rzeczywistości.
Malarze surrealistyczni przedstawiali irracjonalne wizje pod wpływem swobodnych skojarzeń. Niczym nie krępowali swojej wyobraźni i tworzyli bez żadnych zahamowań. Buntowali się przeciwko normom moralnym, regułom społecznym i jakiemukolwiek porządkowi. Chcieli prowokować i kreować absurdalne obrazy. W centrum ich zainteresowania były przede wszystkim możliwości ludzkiego umysłu. Surrealiści byli zafascynowani pismem automatycznym, hipnozą, mediumizmem, czyli zjawiskami, które w owym czasie badała psychoanaliza. Odnajdywali oni cudowność w zwykłych rzeczach i dramatyzowali pozornie błahe wydarzenia. Wielkie znaczenie miał dla nich element zaskoczenia, nonsensu i absurdu.
Przedstawicielami malarstwa surrealistycznego byli m.in.: Salvador Dali („Płonąca żyrafa”), Marcel Duchamp(HLOOQ), Giorgio de Chirico, René Magritte, Joan Miro, Max Ernst, Hans Arp czy Francis Picabia. Do współczesnych polskich surrealistów zalicza się: Zdzisława Beksińskiego, Jarosława Kukowskiego, Piotra Naliwajko, Rafała Olbińskiego, Tomka Sętowskiego, Wojtka Siudmaka i Jacka Yerkę.
Od góry kolejno obrazy: Zdzisław Beksiński "Pełzająca śmierć", Salvador Dali "Trwałość pamięci". Salvador Dali "Płonąca Żyrafa".
Zadanie: Zapoznaj się ze sztuką surrealizmu. Obejrzyj film poniżej. Wykonaj pracę dowolną techniką pod tytułem "MÓJ SURREALISTYCZNY SEN".
MOJA PROPOZYCJA NA TEN TEMAT PONIŻEJ KROK PO KROKU.
WASZE POMYSŁY :)
ANALIZA DZIEŁA SZTUKI 22.05.2020r.
Podręcznik strona 70,71
Notatka:
1. Od czego zależy odbiór wytworów artystycznych?
- od wrażliwości i wiedzy odbiorcy
- od rodzaju dzieła
*REALISTYCZNE (przedstawienie konkretnej sytuacji)
*ABSTRAKCYJNE (dzieło jako wyraz osobistych przeżyć)
- od podziału dziedzin sztuki
* TRÓJWYMIAROWE (rzeźba, architektura, sztuka użytkowa)
*DWUWYMIAROWE (rysunek, malarstwo, grafika, fotografia)
Podręcznik strona 72-81
Notatka:
2. środki wyrazu plastycznego
- plama barwna (miękka, rozmyta, kryjąca, zróżnicowana walorowo, jasna, ciemna)
-linia (krzywa, prosta, przerywana, gruba, cienka, pionowa, pozioma, delikatna, wyraźna, konturowa)
- światłocień
-perspektywa (pasowa, rzędowa, kulisowa, zbiezna, czołowa, z lotu ptaka, żabia, powietrzna, malarska)
-kompozycja ( centralna, symetryczna, asymetryczna, otwarta, zamknięta, statyczna, dynamiczna, wieloelementowa)
-barwa (czysta, dopełniająca, złamana, naturalna, jasna, ciemna, ciepła, zimna, świetlista, intensywna)
-kształt (realistyczny, abstrakcyjny, geometryczny, naśladujący naturę)
- bryła (lekka, ciężka, zwarta, ażurowa, statyczna, dynamiczna, wieloelementowa)
-faktura (gładka, szorstka, porowata, chropowata, jednorodna, niejednorodne, zróżnicowana)
Obraz Giorgio de Chirico pt. "Niepokojące muzy" to przykład malarstwa surrealistycznego.
Na drewnianym pomoście tworzącym pusty plac artysta ukazał trzy dziwne postacie – posągi kobiet. Dwa z nich stoją, jeden siedzi. Odziane są w szaty podobne do strojów kobiet w starożytnej Grecji. W pewnym stopniu przypominają greckie rzeźby. Najwyższa kobieta zamiast głowy ma czerwony balon, zaś postać siedząca obok – czarny kręgiel. Jej prawdziwa głowa znajduje się u stóp. Trzecia figura, umieszczona z prawej strony w cieniu ma wydłużoną głowę pozbawioną rysów twarzy. Postaciom towarzyszą kolorowe bryły przestrzenne przypominające pudła, o roli trudnej do określenia. W tle widnieje zabudowa miasta: czerwony zamek, biała wieża i fabryka z wysokimi kominami.
Kompozycja obrazu jest statyczna. Widać wyraźnie kierunki pionowe wyznaczone przez postaci i architekturę. Jest to także kompozycja otwarta. Artysta stworzył silne wrażenie głębi. Powstało dzięki podziałowi obrazu na plany. Postacie z pierwszego planu są bardzo duże, o wiele większe od budynków w tle. Dzięki temu architektura wydaje się bardzo oddalona. Występuje tu także perspektywa zbieżna, widoczna w zbiegających się liniach desek pomostu. Czerwony zamek kontrastuje z niebem, dzięki czemu wydaje się ono jeszcze bardziej odległe.
Obraz został namalowany z zastosowaniem szerokiej gamy barwnej. Dużą rolę odgrywa kolor czerwony i pomarańczowy. Figury podkreślone są silnym światłocieniem. Ważne w obrazie są również ciemne i wyraźne cienie, rzucane przez postacie i bryły, widoczne też na ścianach budynków. Formy są obrysowane ciemniejszym konturem. Plama jest jednolita odrębna i miękka. Nie widać śladów pędzla.
Atmosfera obrazu jest tajemnicza i zagadkowa. Nie jest to świat rzeczywisty. Bardziej przypomina scenę z marzeń, snów lub fantazji malarza. Elementy świata prawdziwego łączą się z fantastycznymi.
Korzystając z szablonu, informacji z podręcznika (moja notatka) oraz wiedzy zdobytej na lekcjach plastyki (począwszy od czwartej klasy) proszę dokonać analizy obrazu KAZIMIERZA MALEWICZA pt. "DZIEWCZĘTA W POLU".
Zwiedzanie galerii obrazów GUSTAVA KLIMTA oraz VINCENTA VAN GOGHA.
29.05.2020 r.
Zadanie dla chętnych: wymień tytuły 3 obrazów, które rozpoznałeś w każdej z galerii.
TEMAT: HAPPENING I PERFORMANCE
05.06.2020 R.
W sztuce drugiej połowy XX wieku rozwinął się nowy gatunek zwany „happening”, co po angielsku oznacza zdarzenie. Happeningi są widowiskami teatralnymi, dziejącymi się w miejscach publicznych takich jak ulice, place ale też we wnętrzach budowli. Jest zespołem akcji przebiegających w niezbyt precyzyjnie określonym czasie. Jest niepowtarzalna, możliwa do ukazania tylko raz a cały jej sens leży w jej przebiegu. Nie ma tu narracji, ciągłości akcji, treści literackich. Aktorzy wykonują po prostu pewne czynności, nie grają żadnej roli, nie wcielają się w żadną postać wymyśloną prze autora. Tworzywem happeningu jest codzienność. Występują w nich zwykłe przedmioty i zwykli ludzie wykonujący proste, banalne czynności w obojętny, zwykły sposób. Przedstawiciele to Allan Caprow, John Cage, Yves Clain, Tadeusz Kantor (POLSKA). Zarówno happening jak i performance wywodzą się z twórczości dadaistów i surrealistów.
Cage „skomponował” utwór 4'33" –
4 minuty 33 sekundy ciszy. Podczas premiery wykonawca zamknął pianino na początku
i otworzył na koniec utworu. Publiczność została skonfrontowana
z nicością, która jednak nie była zupełnie „pusta” – sala wypełniona była, normalnie niesłyszalnymi odgłosami wydawanymi przez publiczność – „wykonanie” utworu zostało przerzucone na nią.
Podobnie postąpił Klein – zaprosił gości na wernisaż do galerii, z której wcześniej wyniósł wszystko, co tylko dało się wynieść. Tutaj również publiczność
stanęła sama wobec siebie – wobec braku dzieła sama stała się dziełem
Niektórzy twórcy happeningów i performance'ów traktują własne ciała jako tworzywo, narzędzie i środek artystycznego wyrazu. Ten nurt twórczości nazywa się sztuką ciała. Ciało artysty często odsłonięte, poddawane jest różnym modyfikacjom o charakterze przejściowym, np. malowaniu, przebieraniu, nakładaniu różnych konstrukcji, obcinaniu włosów, lub stałym - np. zabiegom chirurgicznym. Zdarza się także, że artyści posługują się ciałami innych osób , używając ich np. jako żywych pędzli lub płócien. Takim artystą był Yves Clein, który malowała nagie modelki, które następnie odciskały swoje ciała na płótnach, ścianach. Stosował on specjalnie przygotowaną niebieską farbę.
Klein swój ulubiony malarski kolor – ultramarynę opatentował pod nazwą International Klein Blue. IKB to niezwykle intensywny, jaśniejący błękit, uzyskany według receptury, którą Klein opracował samodzielnie.
Performance jest formą wypowiedzi artystycznej wywodzącą się z happeningu, podobną do przedstawienia teatralnego, opartą na działaniu twórcy w kontakcie z publicznością. Czasem akcje artystów są nagrywane, a widzom prezentowane są filmy dokumentujące zdarzenie. Widz jest obserwatorem wcześniej zaplanowanej aktywności performera, a nie - współtwórcą spontanicznego dzieła.
Tematyka performence'ów są często problemy polityczne i społeczne, relacje międzyludzkie oraz osobiste przeżycia czy poglądy artysty, komentującego w ten sposób rzeczywistość